Lijstje

Lesje ‘anti-nachtmerrie’ van yours truly. Ofzo.

Zwetend word ik wakker. Helemaal stijf van de spanning kijk ik even verdwaasd om me heen. Na een paar seconden realiseer ik me dat het maar een droom was. Mijn lichaam ontspant zich langzaam een beetje, ik grijp om me heen naar mijn knuffel, draai me om en val weer in slaap. Hopelijk. Nachtmerries. Ik heb ze de laatste tijd angstaanjagend vaak, en ook steeds over hetzelfde. Waarom (en wie de hoofdpersonen zijn) houd ik even voor mezelf, maar ik kan jullie verzekeren dat het heel naar is. En echt ‘pijn’ doet. Als ik wakker word, is de nachtmerrie nog niet over. Het blijft zich herhalen en het gevoel blijft zo ‘plakken’. Ik bedacht me dat het misschien zou helpen om dingen te bedenken die je tegen nachtmerries kunt doen, en anders wat je kunt doen tegen het nare gevoel erna. De tips zijn best een beetje obvious, maar wie weet help ik er nog iemand mee. Let’s hope so. (KIJK mijn prachtige tekening. Wauw).

Schermafbeelding 2015-04-06 om 17.02.00

“Aan leuke dingen denken”

Nachtmerries zijn eigenlijk gewoon dromen, maar dan over vervelende dingen. Goh, Stella, wat een nieuws. Echt. Ga er wat mee doen. Vroeger zei mams altijd dat ik ‘gewoon’ aan leuke dingen moest denken. Het laatste waaraan je denkt voordat je in slaap valt, daar droom je over. Onzin volgens mij. Ik denk dat je ’s nachts verwerkt wat je overdag hebt meegemaakt. Ik droom soms heel onrealistisch, maar er zitten altijd elementen in die heel ‘echt’ zijn. Aan leuke dingen denken voordat je gaat slapen is sowieso echt een drama. Als je heel hard gaat proberen niet aan vervelende dingen te denken, dan gebeurt het JUIST. Mijn tip is eigenlijk; denk gewoon wèl aan die nare dingen, maar schrijf het op! Of praat tegen iemand. Of tegen je knuffel. Spreek het uit, die nare gedachten. Dan mag je er dus wel aan denken, maar is het letterlijk uit je hoofd.

Kussens

Tegenwoordig slaap ik praktisch altijd alleen. Maar, ik kruip het liefst tegen iemand aan. Zeker als ik me naar voel, of als ik een nachtmerrie heb gehad en ik heb nog een halve nacht te gaan. Als je niemand hebt om tegenaan te kruipen, kun je wel een ‘iets’ creeëren om tegenaan te kruipen. Pak wat kussens, leg ze tegen de muur (voor het geval dat je je bed tegen de muur staat) of in het midden van je bed (als je een tweepersoonsbed hebt) en kruip daar lekker tegenaan. Voordeel: Het pakt je dekens niet af en het snurkt niet. BONUS. (Zucht).

Schermafbeelding 2015-04-06 om 17.04.31

Schrijven, schrijven, schrijven

Ik zweer er bij. Ja, je zou het niet verwachten, je sais. Ik bedoel; IK EN SCHRIJVEN? Nahhh. Nee, maar echt, dingen van je af schrijven werkt echt. Kijk, dat ik nou graag tegen Puck (a.k.a. poezel) praat, of tegen mijn knuffels, of gewoon met mama. Maar in Leiden ben ik alleen. En daar is dan mijn dagboekje. Of ik bel even iemand op; dat werkt ook. Maar nu hadden we het even over schrijven. Ik merk dat dat echt het meeste oplucht van allemaal. Je kunt je gedachten even de vrije loop laten. Als je vaak droomt over een angst, of over iemand, kun je het desbetreffende ‘ding’ of diegene een brief schrijven. Ik heb nog nooit zoveel brieven geschreven als de afgelopen tijd. Ja, of nummers. Maar als je niet zoveel met zingen en/of muziek hebt, kun je ook gedichtjes schrijven. Gewoon schrijven is het algemeen. Iesj verrie faain, verrie naais, verrie goed.

Maar als je die stomme droom nou al hebt gehad?

Als ik een heftige nachtmerrie heb gehad, heb ik altijd opstart problemen. Dan sta ik een beetje verdwaasd onder de douche en heb ik helemaal geen honger. De rest van de dag leef ik in een soort waas, totdat mijn vriendinnetjes me aan het lachen maken of iets. Dan ben ik afgeleid en vergeet ik het langzaam. Maar, wat moet je nou doen als dat rotgevoel steeds blijft? Praat over je droom. Filosofeer over waar het door zou komen en probeer het daarna los te laten. Het was een droom. Het is je hoofd die je voor de gek houdt. De angst dat het werkelijkheid wordt is soms echt heel aanwezig, en dan is het denk ik het beste om jezelf af te leiden. Probeer niet te forceren; als je ergens niet aan mag denken, doe je het juist. Ervaar het nare gevoel even, weet dat het maar een ‘gedachte’ (of manier van verwerken) was, en doe fijne dingen. Geen zin om te douchen? Leuk muziekje en een extra fijne douchegel. Of ga lekker niet douchen en blijf wat langer in je bed liggen om even ‘bij te komen’. Een elastiekje in je haar en een plens water in je gezicht will do the job. Geen honger? Maak een extra lekker ontbijtje en neem het mee naar school/je werk en smikkel het lekker op wanneer je wèl trek hebt. En zoek vooral afleiding. Al is het zelfs maar even aan je studiedingen werken. Of het huishouden doen. Wat mij het beste helpt is afgeleid worden door anderen. Ik zoek het liefst iemand op. Het liefst meer iemanden eigenlijk, want dan kun je gewoon een beetje naar hun gesprek luisteren en op die manier even meegevoerd worden naar een ‘andere wereld’. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een boek lezen en een serie kijken. Give yourself a break.

 Heel veel liefs, Stel.

Leave a Comment

Comments (7)

  1. Allereerst: LOVE JE TEKENING.
    To the point: nachtmerries zijn zo rot. Ik heb ze bijna nooit, maar áls ik ze heb, ben ik vaak nog de hele dag van slag. Even met iemand erover praten, of het van je afschrijven inderdaad, helpt dan wel.

  2. O wat kunnen dromen toch naar zijn. Ik heb ze op en af. Tijden niet en dan weken achter elkaar. En altijd rond met hetzelfde onderwerp. En de nasleep ervan vind ik misschien wel het ergste. Dat je de dag zo ontzettend naar begint. Meestal helpt het mij om wat muziek te luisteren. Een liedje waarbij ik moet huilen en even mijn emoties kwijt kan of een liedje waarmee ik mijn droom even vergeet. X

  3. Oh, nachtmerries kunnen zo vervelend zijn ja.. Ik had een paar weken geleden ook opeens een paar nachtmerries na elkaar, op een gegeven moment wilde ik het liefst gewoon niét meer slapen. Ik voelde me gewoon zo rot, de hele dag door. Maar goede tips! :)

  4. Oh ik vind nachtmerries vreselijk. Soms droom ik dat S. wat naars doet en dan ben ik perongeluk de hele ochtend boos op ‘m (gelukkig kunnen we er om lachen). Dat afschrijven moet ik echt vaker doen trouwens…

  5. Hmmm, ik heb gelukkig eigenlijk bijna nooit nachtmerries. Wel dat ik soms iets engs zie ’s avonds vlak voor het slapen gaan en denk ‘oh shit, hier ga ik SOWIESO een nare droom over krijgen’ maar of het gebeurt gewoon niet of ik vergeet ‘m gelijk weer, haha. Aangezien je ’s nachts vaak droomt wat je overdag niet genoeg hebt verwerkt zou ik het inderdaad niet wegdrukken maar het juist toelaten en er aan durven te denken en er over durven te praten. Beter overdag, als je het nog een beetje onder controle hebt, dan ’s nachts, als je hoofd zomaar wat doet :)