Bloggen

Google Analytics in jip-en-janneketaal

Google Analytics, dè mogelijkheid om inzicht te krijgen in hoeveel mensen er eigenlijk op jouw website/blog komen. Hoe komen ze op jouw plekje op het internet terecht? Hoe lang blijven ze eigenlijk plakken? Enneh, hoe vaak klikken ze door om meer schrijfsels te lezen of pagina’s te bekijken? Ik vind het een intrigerende boel. Om eerlijk te zijn durfde ik nooit zo goed een blik te werpen op mijn Analytics-pagina: bang dat ik zou zien dat bijna niemand mijn schrijfsels leest en iedereen al na drie seconden wegklikt. Maar, nu ik de blogkriebels weer te pakken heb, en het stiekem wel leuk zou vinden om mijn blogje wat meer op de kaart te zetten, wilde ik mij even gaan verdiepen in hoe dat hele Analytics nu precies werkt. En daarom dit artikel, waarin ik mijn geleerde dingetjes meteen in eigen woorden zet en met jullie deel! (Uiteraard heb ik voor deze uitleg bronnen gebruikt. Die zal ik onderaan dit artikel benoemen!).

De gebruikers: hoeveel komen er

Gebruikers, ik vind het maar een maf gekozen term. Eerst heetten ze overigens ‘unieke bezoekers’ – vind ik veel gezelliger en vriendelijker klinken. Maar goed, we proberen hier professioneel te zijn, dus gebruikers it is. Dit zijn de mensen die jouw website in een bepaalde periode (die je zelf kunt selecteren in Analytics; bijv. van de afgelopen week) minimaal één keer hebben bezocht.

Het verkeer: hoé ze er komen

Online verkeersbronnen kun je makkelijk vergelijken met verschillende manieren om ergens te komen. Je kunt te voet gaan, met de fiets, met de scooter, met de auto, met de bus, met de trein, etc. Zo komen mensen ook op jouw website: op verschillende manieren! In de wereld van het internet kennen ze in plaats van de zojuist genoemde machines de volgende termen: zoekverkeer, verwijzingsverkeer, direct verkeer en campagnes (waar ik voor het gemak even niet op in zal gaan). Zoekverkeer betekent dat mensen op jouw website komen door in een zoekmachine een woord of term in te voeren die een sterke link heeft naar jouw website. Je kunt met Analytics zèlfs uitvogelen welke woorden/termen mensen op jouw website brengen! Verwijzingsverkeer betekent dat mensen op jouw website komen door op een verwijzingslink vanaf een andere website of sociale media te klikken, en bij direct verkeer is er sprake van het direct intypen van jouw URL, via een bladwijzer in de browser en/of via links die mensen hebben uit een e-mail, een pdf-bestand of een app op de mobiele telefoon.

De sessies: wat spoken ze er eigenlijk uit?

Goed. We weten nu dus in welke aantallen ze komen, en hoe ze hier (of daar, bij jou) aankomen. We hebben ze natuurlijk gastvrij ontvangen en hopen dat ze zich een beetje vermaken. En of dat het geval is, kunnen we natuurlijk zien in Analytics. Als de bezoeker maar op één pagina kijkt -en dus nergens op klikt, basically-, betekent dat dat jouw bouncepercentage omhoog gaat. Is er dus sprake van een hoog percentage, dan betekent dat eigenlijk iets wat je liever niet wilt. Je kunt ook zien hoe lang de bezoekers gemiddeld op jouw internetplekje rondhangen. Dit is te vinden onder het kopje gemiddelde sessieduur. Dan is er nog een kopje dat ik interessant vond genaamd totaal unieke zoekopdrachten. Ik heb inmiddels uitgevogeld dat dit laat zien hoeveel keer er een zoekopdracht is uitgevoerd op jouw site. Dus, als je hier ergens rechts kijkt, zie je staan: “De grote zoektocht begint hier”, met daaronder een zoekbalk. Zodra er iemand op zoek gaat naar iets, geldt dat dus als een unieke zoekopdracht. Dat is best gunstig, want dan kan het dus zijn dat ze speciaal jouw website bezoeken voor bepaalde informatie!

Zo. Dit was wel weer even genoeg informatie voor vandaag, denk ik zo. Voor mij in ieder geval wel. Ik ben uiteraard van plan om mijn Analytics dashboard te gaan personaliseren, en me nog meer te verdiepen in wat Analytics allemaal voor mij kan tracken. Uiteraard zal ik daarom een vervolg schrijven op dit artikel.

Veel liefs, Stel. 

De geraadpleegde bronnen voor dit artikel zijn interpedia.nl, vindkracht9.nl en juist.nl 

(Bron beeld)

Leave a Comment

Comments (2)

  1. Wat handig en leuk! Sinds een paar maanden ben ik er ook een beetje mee aan het puzzelen en nu ik het, ook nog meer vanwege jouw geweldige jip en janneke uitleg (met name die bounce die ik niet snapte), steeds meer ga snappen wordt het ook écht leuk:).